vineri, 11 iulie 2008

S-a mutat spectacolul fotbalistic in America?

Am vazut aseara din intamplare un meci din MLS (Major League Soccer), echivalentul american al "ligii lui Mitica". Spun din intamplare pentru ca nu urmaresc campionatul intern din SUA desi am fost, sunt si voi fi mereu ahtiat dupa fotbal. Oricum, aseara faceam "the guy thing", dand-o din canal in canal cu telecomanda fara nici un scop anume. O facem cu totii din cand in cand asa ca lasati-o jos cu judecatul, heh? Si am vazut la un moment dat un stadion arhiplin si incins la maxim. Nu mi-a venit sa cred cand am realizat ca era Home Depot Center din Los Angeles, stadionul celor de la LA Galaxy. Atmosfera din tribune era demna de un campionat mondial. Se intalneau LA GAlaxy si Chivas USA, cealata echipa emblema din Los Angeles. M-a bufnit rasul cand m-am gandit ca e pe cale sa inceapa marele derby, Inter-Milan, Chealsea-Arsenal, Steaua-Dinamo din campionatul american. Atmosfera incendiara mi-a starnit interesul totusi si am decis sa stau cateva minute pe canalul respectiv. N-o sa fac aici cronica jocului. Insa cele cateva minute s-au transformat in 90 plus minutele de prelungire. Nici macar la pauza n-am schimbat canalul. Meciul s-a incheiat la egalitate, scor 1-1. Rezultatul de egalitate a fost perfect echitabil, ambele echipe evoluand impecabil. Au fost multe ocazii, cate o bara de ambele parti si parade incredibile ale ambilor portari. Beckham se pare ca a venit la Galaxy sa renasca nu sa-si termine cariera. Mentalitate de profesionist, joaca de banii care i s-au dat, adica $250 milioane pe 5 ani. Meciul a fost cu nimic mai prejos decat meciuri din campoinatele europene puternice. A fost de fapt unul dintre cele mai bune pe care le-am vazut in ultimele 3 luni, asta incluzand EURO si ultimele 5-6 etape din campionatele Spaniei, Italiei, Angliei si Germaniei. De campionatul mexican nu are rost sa vorbesc, ei n-au avut un meci atat de bun in tot sezonul trecut. A fost o partida de fotbal adevarat, care mi-a tras o palma rasunatoare aratandu-mi ce-am pierdut pana acum din cauza unor prejudecati idioate. Americanii au investit enorm in ultimii ani in fotbal, ma rog, soccer pe limba lor. Iar eu, microbistul lu' peste, nici macar nu stiam pana aseara ca Rudd Gullit e antrenor la LA GAlaxy. La sfarsitul meciului, sportivitate maxima atat la nivelul jucatorilor care au petrecut minute bune pe teren strangandu-si mainile si stand de vorba cat si in tribune, unde superterii ambelor echipe sarbatoreau impreuna, fara obscenitati si fara violente. Nimeni n-a murit, nimeni n-a ajuns la spital, niciun cameraman n-a fost lovit cu lanturi peste picioare, niciun politist n-a fost lovit in cap cu dale de beton, de fapt nimeni n-a agresat pe nimeni in niciun fel! Europenii ar trebui sa-si aduca aminte ca odata, nu foarte demult, asa era si la ei pe stadioane. Si ce frumos era...

2 comentarii:

oceania spunea...

nu stiam ca americanii se dau in vant dupa fotbalul european. eu stiam ca au ei fotbalul lor dupa care sunt nebuni:)

Wilfried Birleanu spunea...

Exact. Noi nu stiam, si eu traiesc aici de 10 ani :-)). Baseball si Football (ala american) sunt sporturile de baza dar soccer-ul vine din urma foarte puternic. Se vede de altfel la nivel international, americanii calificandu-se la toate campionatele mondiale din 1990 incoace.